A múzeumok városa - Keszthely 2. rész

Ahogy ígértem, folytatom Keszthely látnivalóinak bemutatását, hisz a kastélytól karnyújtásnyira számos érdekesség vár még ránk. A kastélyban vásárolható kombinált jeggyel akár további öt látnivalót is felkereshetünk, mi is így tettünk. Megtekinthetjük vele a Hintókiállítást, a Vadászati kiállítást, a Modellvasút-kiállítást, az Amazon Ház Látogatóközpontot és a Pálmaházat a madárkerttel. (Természetesen külön-külön mindegyik kiállításra is lehet jegyet váltani.)

A Hintókiállítás a volt lovarda épületében, a kastély parkjában kapott helyet. Az utolsó nagy bővítéssel, Festetics II. Tasziló idejében emelték az épületet. Aki olvasta az előző bejegyzésemet, abból már tudja, hogy a herceg nagy lótenyésztő és -szakértő volt. Keszthely központjától 6 km-re levő városrészben, Fenékpusztán tenyésztették a versenylovakat, melyek a ménest híressé tették. (Sajnos a fenékpusztai major az elmúlt fél évszázadban lepusztult, de a tervek szerint lovas szabadidőközpontot alakítanak ki hamarosan.)

A park kertjében lévő lovardában kaptak helyet egykoron a lovak, kocsik, hintók és szánok. Az épületnek egyébként van egy felső szintje is, amely a Festeticsek idejében a lovászok lakhelye volt (ma konferenciaterem). A II. világháború után rendeltetésétől eltérő célra használták az épület, ugyanis a katonaság élelmiszerraktárat létesített benne, valamint sörpalackozó üzem is működött itt. Ma közel összesen félszáz hintót, kocsit és szánt tekinthetünk meg a volt lovarda falai között.

A gyűjtemény egy jelentős részét egy osztrák magángyűjtő bocsátotta a múzeum rendelkezésére. Láthatunk itt hercegi parádés kocsit, halottas kocsit, postakocsit, omnibuszt, nyári hintót és téli szánt. Itt állították ki azt a kocsit is, amely a balatonfüredi Anna bál díszfogata volt 17 éven keresztül, valamint Ferenc Ferdinánd park kocsija is itt kapott helyet. Ezenkívül lovasszerszámokat, a lovaskocsi készítés eszközeit is szemügyre vehetjük.

Az autók szerelmesei se csüggedjenek, a terem egyik végében egy 1914-es Ford T-modellt is megcsodálhatunk, tavaly ugyanis néhány veterán autóval is bővült a tárlat.

A hintókiállítást elhagyva egy kapun keresztül a Vadászati és Modellvasút-kiállítás helyszínére érkeztünk.

A múzeum bejáratánál őzikék és kőszáli kecskék fogadnak minket...nem kell megijedni, csak bronzszobor formájában. Nem véletlen, hogy egy vadászati kiállítás is helyet kapott a kastély mellett, ugyanis a Festeticsek vadásztevékenységet is folytattak. A birtokukhoz tartozó erdők, mezők jó vadászterületnek számítottak.

Bevallom, nem számítottam nagy attrakcióra, de gondoltam, ha már megvettük a kombinált jegyet, nézzük meg. Belépve ámulatba ejtett, mennyire élethű a kiállítás, illetve milyen hatalmas. Öt földrészen elejtett kb. 200 vadfaj trófeái kaptak helyet az épületben. Olyan, mintha tényleg ott sétálnánk az afrikai szavannán a gazellák mellett vagy északon egy jávorszarvas társagában. A díszlet aprólékosan kidolgozott, jól megtervezett.

A kiállítás részei a vitrinekben elhelyezett fegyverek, szobrok, valamint híres vadászok, az Afrika-kutató Kittenberger Kálmán és Széchényi Ferenc - a Magyar Nemzeti Múzeum alapítójának - ükunokája a világutazó, vadász Zsigmond relikviái.

A szavannákról, hegyvidéki tájakról, esőerdőből megérkezünk az épület felsőbb szintjére, ahol a vonatok száguldanak városokat átszelve. Itt található ugyanis a Modellvasút-kiállítás. Utazz Ausztriából Magyarországig! A 2,7 km hosszú sínhálózaton 75 különböző személyvonat és tehervagon közlekedik. A világ egyik legnagyobb hegyivasút terepasztala található itt, amely Semmering-Klamm közti vasútvonalat szemlélteti. Lehet Te is megtalálod valamelyik számodra ismerős vasútállomás kicsinyített mását a teremben, ugyanis a Nagykanizsa - Budapest-Déli pályaudvar útvonal egyes állomásai is megelevenednek.

Nem csak vonatokkal találkozhatunk azonban, vannak itt vadászrepülőgépek, Malév gépek, kamionok és sorhajók is.

Az utazásnak még szerepe lesz ebben a történetben, ugyanis az utolsó helyszínünk a főúri utazásokról szólt. A terepasztalok után előbb azonban a Pálmaház és madárparkban folytattunk utunkat. Hatalmasra nőtt kaktuszok és agavék, hibiszkuszok között élvezhettük a napsütést. Van egy kisebb tavacska, ahol jó esetben rengeteg gyönyörű tavirózsát is láthatunk. A madárpark egy vidéki számára kevésbé érdekes, azt gondolom. Megjegyezném azért, hogy közel 40 vízimadár faj él itt, melyeket akár kézből is etethetjük. A pálmaházat ezúttal kihagytuk, ugyanis még várt ránk egy utolsó, de igen érdekes tárlat.

Az Amazon Ház Látogatóközpont előtt már a kastélyba menet elhaladtunk (a belépőjegyeket itt is meg lehetett venni egyébként), de nem tudtuk mit rejt. A nevét az egykoron itt működött Amazon Szállóról kapta. A kiállítás a 19.századi, valamint a 20.század eleji közlekedési kultúrát jeleníti meg...földön, vizen, levegőben.

Hihetetlennek tűnik, hogy 1910-ben csak 937 autó robogott az utcákon, míg napjainkban kb. 3 812 ezer gépjármű van forgalomban. Számos érdekességet megtudhatunk még. Például, hogy az 1900-as évek elején a Keszthely-Hévíz távolság 1 óra 5 perc volt automobillal.....illetve azt is, hogy Budapestről 1899-ben már 83 külföldi városba el lehetett jutni, melyek közül a legdrágább út a londoni volt. Megnézhetjük milyen társasjátékokkal ütötték el az időt az utazók, vagy akár azt is, hogy mit rejtett egy hölgy poggyásza az 1910-es években.

Sok új ismerettel gazdagodtunk, talán a Modellvasút-kiállítás kissé kilógott a tematikus túrából. Egyúttal számomra ez volt a legkevésbé érdekes, de gyerekek, illetve akik rajonganak a vonatokért, azok számára biztosan nagyon érdekes, izgalmas.

Ezzel a látnivalók közel sem értünk a végére, hisz emellett még sok érdekes múzeum található a városban...Csigaparlament, Balatoni Múzeum, Történelmi Panoptikum, Cadillac Múzeum, Rádió és Televízió Múzeum, Marcipán Múzeum, Babamúzeum....

Keszthely minimum egynapos program. Ha elfáradtunk és vacsorára vagy ebédre vágyunk, akkor ajánlom a Tompos Éttermet (Pázmány P. u.) - mely kissé távolabb esik a városközponttól, de érdemes eljönni idáig -, illetve Siófok irányába, Balatonszentgyörgyön az oly népszerű Csillagvár Éttermet (kedvező ár, nagy adagok.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Maciföld, azaz Románia (I.rész)